Kwalifikacje i cechy dobrego grafika

Zawód grafika wymaga posiadania naprawdę wielu umiejętności oraz wiedzy z różnych, czasem bardzo zróżnicowanych dziedzin. Tak więc dobry grafik zna się na obsłudze komputera (i to nie na jej podstawach), projektowaniu (wszystkie programy graficzne zna jak własną kieszeń), marketingu (musi wiedzieć jak w sposób interesujący przedstawić czy sprzedać dany projekt, koncepcję), psychologii (potrafi rozmawiać, słuchać i przede wszystkim zrozumieć każdego klienta), poligrafii (CMYK, Pantone, spady, rodzaje papieru, itd. są podstawowymi zwrotami w jego słowniku), ratownictwie (ratuje klientów z opresji, kiedy kończą się ich terminy lub kiedy ktoś inny nie podołał projektom).

Dobry grafik musi być człowiekiem wielozadaniowym, pracowitym, kreatywnym, samodzielnym, potrafić pracować pod presją czasu, mieć nieustanną chęć tworzenia, posiadać głód wiedzy oraz podążania za ciągle zmieniającymi się trendami i jeszcze wiele innych niezastąpionych cech, które czynią z niego niezmiennie dobrego grafika.

Dobry grafik godzinami przegląda inne realizacje, projekty, nieustannie szuka kolejnych inspiracji, ma za sobą mnóstwo stworzonych kreacji, a co najważniejsze nigdy nie pozwoli, aby “dzieło” wychodzące spod jego ręki nie było dobre. To jedna z kluczowych cech dobrego grafika. Dobry grafik naprawdę wie co robi i o czym mówi doradzając klientowi.

Do tworzenia profesjonalnej grafiki jako np. PSD, druk offsetowy czy layout internetowy potrzebny jest profesjonalista. Grafik komputerowy oprócz tego, że powinien tworzyć projekty na które ,,mucha nie siada” musi również mieć specjalne cechy charakteru. Istnieję krótka lista, która może wyróżniać dobrego grafika komputerowego.

Wybrane cechy ważne dla dobrego grafika:

  • Cierpliwość – szczególnie w stosunku do klientów, którzy zawsze wiedzą lepiej i mają więcej talentu.
  • Asertywność –dobry grafik musi cenić swoją pracę i swój czas – nie rób projektów za półdarmo, bo w ten sposób psujesz rynek i wkurzasz kolegów po fachu.
  • Empatia – względem klientów. Grafik musi pogodzić się z tym, że klienci często nie rozumieją, o czym on do nich mówi.
  • Sumienność – w reklamie działa się szybko, a olbrzymia konkurencja musi zmuszać do ciągłego podnoszenia swoich umiejętności.

Dobry grafik powinien być wszechstronny i potrafić stworzyć wiele różnych rzeczy. Jeden klient może przecież potrzebować projektu logo, katalogu, ulotek, fotografii produktowej. Jeżeli grafik potrafi zrobić te rzeczy, może zarabiać na jednym kliencie wielokrotnie, a klient jest zadowolony że nie musi szukać nowych osób do każdej jednej rzeczy.

Dobry grafik może również współpracować z dobrą drukarnią. Dzięki temu ma gdzie odesłać klienta zainteresowanego drukiem lub może samemu skoordynować drukowanie swoich produktów. Ciekawą ofertę na drukowanie banerów, druk wielkoformatowy i nie tylko ma drukarnia Megraf z Warszawy.

Biznes w Polsce

Przedsiębiorca, który rejestruje firmę, musi przypisać swoją działalność do określonego kodu w Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli wybrać kod PKD.

Kody są wykorzystywane w statystyce publicznej, ale mają też duże znaczenie praktyczne. Na przykład niektóre kody są powiązane z określonymi formami opodatkowania, obowiązkiem korzystania z kasy fiskalnej lub rejestracją VAT.

Wyszukaj taki kod, który najbardziej odpowiada temu, co chcesz robić. Wybierz jeden kod główny, czyli związany z działalnością, która powinna ci przynosić największe przychody, i dowolną liczbę kodów dodatkowych.

Co do zasady przedsiębiorcy mogą działać swobodnie. To znaczy, że nie potrzebują niczyjej zgody na prowadzenie konkretnej działalności.

Czasami jednak, aby prowadzić biznes, musisz mieć określone uprawnienia zawodowe posiadać określony sprzęt lub warunki lokalowe. Są też takie biznesy, które możesz prowadzić dopiero po uzyskaniu pozwolenia odpowiednich instytucji publicznych.

W tych przypadkach może ci być potrzebna licencja, koncesja, zezwolenie lub wpis do rejestru działalności regulowanej. Musisz się o nie postarać już po zarejestrowaniu firmy.

Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którzy chcą wykonywać w Polsce działalność gospodarczą, mogą:

  • założyć w Polsce własną firmę jednoosobową lub dowolną spółkę handlową
  • świadczyć transgranicznie usługi – bez rejestrowania działalności w Polsce
  • założyć w Polsce oddział lub przedstawicielstwo.

Państwami członkowskimi UE są: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Szwecja, Węgry, Włochy.

Państwami członkowskimi Europejskiego Obszaru Gospodarczego, poza państwami członkowskimi UE, są Norwegia, Islandia, Liechtenstein.

Własną firmę, dowolną spółkę handlową, oddział lub przedstawicielstwo mogą założyć w Polsce, także obywatele USA oraz Konfederacji Szwajcarskiej.

Umowy międzynarodowe Traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, sporządzony w Waszyngtonie dnia 21 marca 1990 r. oraz Umowa między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Konfederacją Szwajcarską, z drugiej strony, w sprawie swobodnego przepływu osób umożliwiają zakładanie działalności gospodarczej przez obywateli Stanów Zjednoczonych Ameryki i Konfederacji Szwajcarskiej na takich samych zasadach, jak obywatele polscy.

Obywatele państw, które nie należą do Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą:

  • założyć w Polsce własną firmę jednoosobową lub dowolną spółkę handlową, jeżeli mają tytuł pobytowy, który do tego uprawnia
  • założyć w Polsce spółkę komandytową, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną i spółkę akcyjną
  • przystępować do spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej i spółki akcyjną oraz nabywać i obejmować udziały lub akcje w tych spółkach
  • założyć w Polsce oddział przedsiębiorcy zagranicznego, jeżeli ratyfikowane umowy międzynarodowe podpisane z Polską nie wykluczają takiej możliwości.

Wykaz ratyfikowanych umów międzynarodowych można znaleźć na stronie Internetowej Bazy Traktatów, prowadzonej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Działalność gospodarcza to zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Jeśli chcesz prowadzić taką działalność, musisz się zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - CEIDG, czyli w rejestrze przedsiębiorców prowadzących w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. Do tego rejestru wpisują się również przedsiębiorcy, którzy chcą zostać wspólnikami spółki cywilnej.

Jednak jeśli spodziewasz się, że przychody z twojej działalności będą niewielkie, to taką drobną działalność możesz prowadzić bez dodatkowych formalności – nie musisz się rejestrować jako przedsiębiorca.

Działalność nierejestrowa to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga rejestracji firmy.

Możesz prowadzić działalność nierejestrową, jeżeli:

  • przychody z twojej działalności nie przekraczają w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia (w 2022 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 3010 zł, czyli twoje przychody w 2022 roku nie mogą przekroczyć 1505 zł)
  • jesteś osobą fizyczną
  • nie wykonujesz działalności w ramach spółki cywilnej
  • nie prowadzisz działalności regulowanej, czyli takiej, która wymaga zezwoleń lub koncesji
  • nie wykonywałeś działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy.

Ważne! Nie trzeba rejestrować w rejestrze przedsiębiorców:

  • działalności agroturystycznej rolników
  • produkcji wina przez rolników
  • rolniczego handlu detalicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *