System POS ułatwia prowadzenie firmy

POS (skrót pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Point Of Sale) – to, pisząc najprościej, informatyczne systemy sprzedażowe. Ich podstawowym przeznaczeniem jest kompleksowa obsługa sprzedaży – począwszy od złożenia zamówienia przez klienta, aż do momentu przyjęcia płatności i wydania towaru. Zresztą to, jakie funkcje pełnią systemy POS, zależy od tego gdzie są wykorzystywane. A spotkać je można w zasadzie w każdym miejscu związanym z handlem: w sklepach, w restauracjach, a nawet w taksówkach (kasy fiskalne to również w pewnym sensie systemy POS).

Detaliści najchętniej wybierają tzw. systemy szybkiej sprzedaży, zoptymalizowane pod kątem prostoty obsługi i jak najmniejszej liczby obsługiwanych zmiennych. Terminale w nowoczesnych sklepach są z reguły dotykowe, ze względu na niezawodność, odporność na brud i łatwość użytkowania nawet po krótkim przeszkoleniu. Zamiast dotykowych, możemy wybrać terminale z klawiaturą dedykowaną – a więc mniejszą i prostszą do ogarnięcia niż tradycyjna.

Sklepowy system POS koniecznie powinien być zintegrowany z systemem zarządzania magazynem. Integracja musi umożliwiać aktualizowanie stanów i cen w czasie rzeczywistym albo w bardzo krótkich odstępach czasu. Istotne funkcje systemu to także raporty i analizy stanów, sprzedaży i zakupów, ułatwiające zarządzanie sklepem czy siecią.

Stosując systemy POS, można między innymi:

  • analizować dane sprzedażowe, sprawdzać kształtowanie się wybranych wskaźników handlowych (np. popularności poszczególnych produktów i usług) i optymalizować strategię sprzedaży,
  • archiwizować wszelkie dane sprzedażowe, przydatne podczas analizy trendów oraz przy podejmowaniu decyzji biznesowych w przyszłości,
  • przyspieszać i automatyzując proces obsługi klienta poprzez np. zintegrowanie z systemem POS terminalu do obsługi kart płatniczych.

Każdy właściciel sklepu detalicznego, restauracji, punktów gastronomicznych powinien wyposażyć się w system POS, gdyż poprawia on jakość zarządzania i utrzymuje historię sprzedaży, na podstawie której możemy analizować koszty, przepływy pieniężne oraz zyski firmy. Im większa elastyczność POS, tym lepsze rozwiązanie dla klienta. Działając w oparciu o dane z systemu, podejmujemy lepsze decyzje dotyczące funkcjonowania naszego przedsiębiorstwa. Szybsza aktualizacja cen na produktach, raportowanie obejmujące sprzedaż dla dowolnego okresu, ewidencja bazy kontrahentów czy moduł inwentaryzacji to tylko niektóre elementy POS, jakie docelowo powinny pomagać nam w prowadzonym biznesie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *