Kwalifikacje i cechy dobrego grafika

Zawód grafika wymaga posiadania naprawdę wielu umiejętności oraz wiedzy z różnych, czasem bardzo zróżnicowanych dziedzin. Tak więc dobry grafik zna się na obsłudze komputera (i to nie na jej podstawach), projektowaniu (wszystkie programy graficzne zna jak własną kieszeń), marketingu (musi wiedzieć jak w sposób interesujący przedstawić czy sprzedać dany projekt, koncepcję), psychologii (potrafi rozmawiać, słuchać i przede wszystkim zrozumieć każdego klienta), poligrafii (CMYK, Pantone, spady, rodzaje papieru, itd. są podstawowymi zwrotami w jego słowniku), ratownictwie (ratuje klientów z opresji, kiedy kończą się ich terminy lub kiedy ktoś inny nie podołał projektom).

Dobry grafik musi być człowiekiem wielozadaniowym, pracowitym, kreatywnym, samodzielnym, potrafić pracować pod presją czasu, mieć nieustanną chęć tworzenia, posiadać głód wiedzy oraz podążania za ciągle zmieniającymi się trendami i jeszcze wiele innych niezastąpionych cech, które czynią z niego niezmiennie dobrego grafika.

Dobry grafik godzinami przegląda inne realizacje, projekty, nieustannie szuka kolejnych inspiracji, ma za sobą mnóstwo stworzonych kreacji, a co najważniejsze nigdy nie pozwoli, aby “dzieło” wychodzące spod jego ręki nie było dobre. To jedna z kluczowych cech dobrego grafika. Dobry grafik naprawdę wie co robi i o czym mówi doradzając klientowi.

Do tworzenia profesjonalnej grafiki jako np. PSD, druk offsetowy czy layout internetowy potrzebny jest profesjonalista. Grafik komputerowy oprócz tego, że powinien tworzyć projekty na które ,,mucha nie siada” musi również mieć specjalne cechy charakteru. Istnieję krótka lista, która może wyróżniać dobrego grafika komputerowego.

Wybrane cechy ważne dla dobrego grafika:

  • Cierpliwość – szczególnie w stosunku do klientów, którzy zawsze wiedzą lepiej i mają więcej talentu.
  • Asertywność –dobry grafik musi cenić swoją pracę i swój czas – nie rób projektów za półdarmo, bo w ten sposób psujesz rynek i wkurzasz kolegów po fachu.
  • Empatia – względem klientów. Grafik musi pogodzić się z tym, że klienci często nie rozumieją, o czym on do nich mówi.
  • Sumienność – w reklamie działa się szybko, a olbrzymia konkurencja musi zmuszać do ciągłego podnoszenia swoich umiejętności.

Dobry grafik powinien być wszechstronny i potrafić stworzyć wiele różnych rzeczy. Jeden klient może przecież potrzebować projektu logo, katalogu, ulotek, fotografii produktowej. Jeżeli grafik potrafi zrobić te rzeczy, może zarabiać na jednym kliencie wielokrotnie, a klient jest zadowolony że nie musi szukać nowych osób do każdej jednej rzeczy.

Dobry grafik może również współpracować z dobrą drukarnią. Dzięki temu ma gdzie odesłać klienta zainteresowanego drukiem lub może samemu skoordynować drukowanie swoich produktów. Ciekawą ofertę na drukowanie banerów, druk wielkoformatowy i nie tylko ma drukarnia Megraf z Warszawy.

Biznes w Polsce

Swoją firmę możesz prowadzić w jednym lub wielu stałych miejscach, na przykład w punkcie usługowym, w biurze, w tym w biurze wirtualnym lub coworkingowym, we własnym mieszkaniu albo bez stałego adresu czy mobilnie, na przykład jeżeli wykonujesz usługi u klienta. Masz w tym zakresie pełną dowolność.

► Co załatwisz zakładając firmę online na Biznes.gov.pl

  • zgłosisz adres do doręczeń, czyli miejsce, w którym będziesz odbierać korespondencję dotyczącą twojej działalności gospodarczej
  • zgłosisz adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli prowadzisz działalność w stałym miejscu
  • zgłosisz dodatkowe stałe miejsca, w których działasz, jeżeli poza stałym miejscem prowadzisz na przykład filie, odziały, magazyny czy punkty przyjmowania zleceń.

Pamiętaj! Możesz wybrać opcję „brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”, jeżeli nie prowadzisz działalności w stałym miejscu.

Ważne! Musisz posiadać tytuł prawny do każdej nieruchomości, której adres zgłaszasz do CEIDG. Tytułem prawnym do nieruchomości może być:

  • prawo własności (współwłasności) nieruchomości lub lokalu mieszkalnego
  • prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynków
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
  • dzierżawa
  • najem
  • użyczenie.

Przedsiębiorcy muszą prowadzić dokumentację rachunkową, w skład której wchodzą: faktury, rachunki, ewidencje. Jedynym wyjątkiem są firmy, które wybiorą kartę podatkową - w ich przypadku taka dokumentacja nie jest potrzebna, ponieważ kwotę podatku na dany rok podatkowy ustala im naczelnik właściwego urzędu skarbowego.

Pozostali przedsiębiorcy mogą prowadzić księgowość w formie:

  • uproszczonej – w podatkowej księdze przychodów i rozchodów lub w ewidencji przychodów przy ryczałcie
  • pełnej – w księgach rachunkowych.

Pamiętaj! Możesz zlecić prowadzić księgowości zewnętrznemu podmiotowi, na przykład biuru rachunkowemu.

Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać w działalności gospodarczej rachunek firmowy lub swój rachunek prywatny - musi to jednak być rachunek, który ma tylko jednego posiadacza.

Rachunek bankowy jest tym ważniejszy, że nie każdą transakcję można przeprowadzić gotówką. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca nie może dokonywać płatności gotówkowych jeśli:

  • stroną transakcji jest inny przedsiębiorca
  • jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 tys. zł, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności.

Jeśli dokonujesz takich transakcji, musisz mieć rachunek bankowy. Będziesz go też potrzebować żeby opłacać podatku lub składki ZUS – tu wyjątkiem są mikroprzedsiębiorcy (czyli firmy, które co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniały mniej niż 10 pracowników i osiągnęły roczny obrót netto nieprzekraczający 2 milionów euro) – oni mogą opłacać składki ZUS i podatki na poczcie.

Rachunek firmowy (a nie prywatny) będzie ci potrzebny jeśli:

  • jesteś podatnikiem VAT – tylko numery firmowych rachunków bankowych są publikowane w Wykazie podatników VAT, czyli na Białej liście podatników VAT
  • dokonujesz transakcji z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest z pewnością dużym wyzwaniem dla każdego młodego przedsiębiorcy. Niezależność jaką ona daje wiąże się z wysokim ryzykiem, wymaga wykazania się odwagą przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Już na wstępie przedsiębiorca musi wykazać się wiedzą z zakresu opodatkowania dochodów, finansowania przedsięwzięcia jak i tworzenia zaplecza dla własnej firmy.

Mało kto zdaje sobie sprawę, że po pierwszym roku prowadzonej działalności gospodarczej 1/4 jdg zawiesza lub likwiduje swoją działalność.

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najprostszą forma prowadzenia własnego przedsiębiorstwa, jej rejestracja w CEIDG jest darmowa. Można ją zarejestrować przez internet - wymóg posiadania konta ePUAP, lub autoryzując rejestrację odwiedzając najbliższy urząd gminy lub miasta. Forma jednoosobowej działalności gospodarczej nie wymaga tworzenia kapitału na start przedsiębiorstwa.

Zalety:

  • brak kosztów założenia działalności gospodarczej,
  • brak wymogów tworzenia kapitału przedsiębiorstwa,
  • elastyczność w otwieraniu, zawieszaniu i likwidacji działalności gospodarczej,
  • możliwość optymalizacji podatkowej poprzez wybór formy opłacania podatków,
  • niskie koszty obsługi księgowej,
  • ograniczone obowiązki sprawozdawcze.

Wady:

  • odpowiedzialność całym majątkiem za zobowiązania,
  • obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia do ZUS,
  • konieczność podstawowej znajomości przepisów związanych z opodatkowaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *