Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne zostało wprowadzone Ustawą z dnia 19 czerwca 2020 roku o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. 2021 poz. 1072; dalej jako ustawa o COVID-19). W pierwotnym założeniu postępowanie to miało obowiązywać jedynie w stosunku do przedsiębiorców, którzy dokonali obwieszczenia do 30 czerwca 2021 roku. Z racji jednak na przedłużający się stan pandemiczny oraz bardzo duże zainteresowanie ustawodawca wydłużył termin obowiązywania przepisów ustawy o COVID-19 do 30 listopada 2021 roku. Do tego czasu przedsiębiorcy mogli wprowadzać uproszczoną restrukturyzację. 

Prezydent RP w dniu 9 czerwca 2021 r. podpisał ustawę z dnia 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych oraz niektórych innych ustaw. Tym samym do dnia 30 listopada 2021 r. wydłużony został okres obowiązywania przepisów dotyczących uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego. W dniu 1 grudnia 2021 r. wejdą zaś w życie zmiany w Prawie restrukturyzacyjnym i inne planowane zmiany oraz wdrożony zostanie Krajowy Rejestr Zadłużonych.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne zostało uregulowane w art. 15 i nast. ustawy o COVID-19. Z racji tego, że postępowanie to bardzo mocno korzysta z gotowych już rozwiązań prawa restrukturyzacyjnego, w wielu aspektach odnosić się będzie do Ustawy z dnia 15 maja 2015 roku – Prawo restrukturyzacyjne (dalej jako Prawo restrukturyzacyjne).

W kwestii podmiotów, jakie mogą skorzystać z omawianej procedury, ustawa o COVID-19 odsyła do art. 4 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego. Zgodnie z tym przepisem postępowanie restrukturyzacyjne przeznaczone jest dla:

  1. przedsiębiorców w rozumieniu art. 43[1] KC, tj. osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych, niebędących osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadzących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową;
  2. spółek kapitałowych nieprowadzących działalności gospodarczej;
  3. wspólników osobowych spółek handlowych ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem;
  4. wspólników spółki partnerskiej;
  5. podmiotów, które ubocznie prowadzą działalność gospodarczą, np. fundacje, stowarzyszenia. 

Bycie przedsiębiorcą nie wynika z faktu rejestracji w rejestrze przedsiębiorców – CEIDG lub KRS. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jedynie deklaracją zamierzonej działalności, nie zaś dowodem, że działalność taka jest prowadzona. Oznacza to, że osoby fizyczne, które formalnie nie zarejestrowały firmy, ale w rzeczywistości taką prowadzą, również mają prawo do uproszczonej restrukturyzacji.

Na chwilę obecną z uproszczonej restrukturyzacji można było skorzystać do 30 listopada 2021 roku. Termin ten może być oczywiście ponownie przedłużony w wyniku nowelizacji ustawy o COVID-19. Co więcej, omówione postępowanie może rozgościć się na stałe w polskim porządku prawnym poprzez wprowadzenie go do ustawy – Prawo restrukturyzacyjne. Czas pokaże.

Niemniej jednak przedsiębiorcy, którzy już dzisiaj borykają się z problemami finansowymi, powinni jak najszybciej złożyć wniosek o uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne. Jest ono prostsze i szybsze, aniżeli zwykłe postępowania restrukturyzacyjne. Dobrze chroni interesy dłużnika, chociażby przez zawieszenie egzekucji i do minimum ogranicza w procedurze rolę sądu. Należy jednak pamiętać, że z uproszczonej restrukturyzacji można skorzystać tylko jeden raz. Dlatego też – mimo prostoty tego postępowania – należy się do niego dobrze przygotować i sporządzić propozycje układowe mające realne szanse na powodzenie. W innym wypadku dłużnik zostanie zmuszony do skorzystania z bardziej złożonych i skomplikowanych procedur restrukturyzacyjnych lub upadłościowych. 

Aktualności związane z uproszczonym postępowaniem restrukturyzacyjnym na blogu https://lewandowskikancelaria.pl/uproszczone-postepowanie-restrukturyzacyjne-zostaje-na-dluzej/ kancelarii https://lewandowskikancelaria.pl/ specjalizującej się w restrukturyzacjach https://lewandowskikancelaria.pl/restrukturyzacje-i-prepack/ .

Biznes w Polsce

Działalność gospodarczą rozpoczynamy od bezpłatnej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, którą prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki.

Wniosek składa się na specjalnym formularzu, który jest dostępny na stronie internetowej CEIDG.

Wniosek ten musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wniosek można złożyć także w dowolnie wybranym urzędzie gminy osobiście lub listem poleconym (musi być wówczas opatrzony podpisem wnioskodawcy poświadczonym notarialnie). Wpis do CEIDG jest dokonywany najpóźniej następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o braku orzeczonych wobec wnioskodawcy zakazów prowadzenia działalności gospodarczej, zakazu wykonywania określonego zawodu i zakazu prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi. Należy również dołączyć oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do każdej nieruchomości, której adres jest wpisywany w CEIDG (przedsiębiorca wpisany do CEIDG jest obowiązany posiadać tytuł prawny do nieruchomości, których adresy podlegają wpisowi) Ww. oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON (rejestr podmiotów gospodarki narodowej), wnioskiem o nadanie NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) a także złożeniem oświadczenia o wyborze formy opodatkowania.

Jeżeli przedsiębiorca jest płatnikiem składek, do wniosku o wpis do CEIDG może dołączyć zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i/albo do ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny, a także zmianę danych wskazanych w ww. zgłoszeniach lub zgłoszenie wyrejestrowania z ww. ubezpieczeń.
CEIDG przesyła dane do wskazanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Wniosek o wpis do CEIDG nie podlega żadnym opłatom.
Zaświadczeniem o wpisie do CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym jest numer NIP.

Nie wymaga rejestracji drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, których przychód nie przekroczy w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Informacje na temat takiej działalności można znaleźć w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy.

Przedsiębiorcy muszą prowadzić dokumentację rachunkową, w skład której wchodzą: faktury, rachunki, ewidencje. Jedynym wyjątkiem są firmy, które wybiorą kartę podatkową - w ich przypadku taka dokumentacja nie jest potrzebna, ponieważ kwotę podatku na dany rok podatkowy ustala im naczelnik właściwego urzędu skarbowego.

Pozostali przedsiębiorcy mogą prowadzić księgowość w formie:

  • uproszczonej – w podatkowej księdze przychodów i rozchodów lub w ewidencji przychodów przy ryczałcie
  • pełnej – w księgach rachunkowych.

Pamiętaj! Możesz zlecić prowadzić księgowości zewnętrznemu podmiotowi, na przykład biuru rachunkowemu.

Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać w działalności gospodarczej rachunek firmowy lub swój rachunek prywatny - musi to jednak być rachunek, który ma tylko jednego posiadacza.

Rachunek bankowy jest tym ważniejszy, że nie każdą transakcję można przeprowadzić gotówką. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca nie może dokonywać płatności gotówkowych jeśli:

  • stroną transakcji jest inny przedsiębiorca
  • jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 tys. zł, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności.

Jeśli dokonujesz takich transakcji, musisz mieć rachunek bankowy. Będziesz go też potrzebować żeby opłacać podatku lub składki ZUS – tu wyjątkiem są mikroprzedsiębiorcy (czyli firmy, które co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniały mniej niż 10 pracowników i osiągnęły roczny obrót netto nieprzekraczający 2 milionów euro) – oni mogą opłacać składki ZUS i podatki na poczcie.

Rachunek firmowy (a nie prywatny) będzie ci potrzebny jeśli:

  • jesteś podatnikiem VAT – tylko numery firmowych rachunków bankowych są publikowane w Wykazie podatników VAT, czyli na Białej liście podatników VAT
  • dokonujesz transakcji z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest z pewnością dużym wyzwaniem dla każdego młodego przedsiębiorcy. Niezależność jaką ona daje wiąże się z wysokim ryzykiem, wymaga wykazania się odwagą przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Już na wstępie przedsiębiorca musi wykazać się wiedzą z zakresu opodatkowania dochodów, finansowania przedsięwzięcia jak i tworzenia zaplecza dla własnej firmy.

Mało kto zdaje sobie sprawę, że po pierwszym roku prowadzonej działalności gospodarczej 1/4 jdg zawiesza lub likwiduje swoją działalność.

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najprostszą forma prowadzenia własnego przedsiębiorstwa, jej rejestracja w CEIDG jest darmowa. Można ją zarejestrować przez internet - wymóg posiadania konta ePUAP, lub autoryzując rejestrację odwiedzając najbliższy urząd gminy lub miasta. Forma jednoosobowej działalności gospodarczej nie wymaga tworzenia kapitału na start przedsiębiorstwa.

Zalety:

  • brak kosztów założenia działalności gospodarczej,
  • brak wymogów tworzenia kapitału przedsiębiorstwa,
  • elastyczność w otwieraniu, zawieszaniu i likwidacji działalności gospodarczej,
  • możliwość optymalizacji podatkowej poprzez wybór formy opłacania podatków,
  • niskie koszty obsługi księgowej,
  • ograniczone obowiązki sprawozdawcze.

Wady:

  • odpowiedzialność całym majątkiem za zobowiązania,
  • obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia do ZUS,
  • konieczność podstawowej znajomości przepisów związanych z opodatkowaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *