Czego od pracodawcy oczekują pracownicy nie tylko na Święta? Prezenty wspierające well-being w miejscu pracy.

Pracownik, który czuje, że jego potrzeby są ważne, a praca doceniana, to pracownik lojalny, szczęśliwy i produktywny. Pracodawcy coraz częściej okazują podwładnym, nie tylko jak ważną są częścią firmy, ale jak istotne jest ich życie prywatne i rodzina. Well-being to zresztą dla pracowników bardzo ważny element pracy, a ich oczekiwania w tym zakresie są coraz wyższe. Święta Bożego Narodzenia to dobry moment, aby wesprzeć pracowników w ich dążeniu do osiągania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 

Według raportu „Pracownik i jego rodzina: nowe spojrzenie na “S” w ESG”, opracowanego przez Giełdę Papierów Wartościowych oraz Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, na podstawie badań spółek notowanych na giełdzie, formy wspierające równowagę między pracą a życiem rodzinnym wnoszą wiele korzyści, zarówno w życie pracowników, jak i firm, które je stosują. 

Aż 79 proc. badanych firm zauważyła zwiększenie lojalności swoich pracowników   i zmniejszenie rotacji. 69 proc. zaobserwowała zwiększenie zaangażowania w pracę, a 66 proc. poprawę atmosfery wśród pracowników. Firmy dbające o szeroko pojęty dobrostan pracowników widzą również poprawę w postrzeganiu ich jako pracodawcy.  

Jak podkreśla Artur Deninis – General Manager w ABC London Group Ltd., oczekiwania dzisiejszych pracowników względem pracodawcy nie są wbrew pozorom skoncentrowane wyłącznie na finansach.  

Wielu pracowników, zwłaszcza Millenialsów oraz Gen Z, deklaruje, że przyjęłoby gorzej płatną propozycję pracy, ale w miejscu, które oferuje rozwiązania efektywnie wspierające ich work-life balance. To zaskakujące zwłaszcza dla starszego pokolenia, które bardzo często ma zgoła odmienne podejście – żyjąc dla pracy, a nie odwrotnie. Ten model jednak bardzo się zmienia, a co za tym idzie, zmienia się cały rynek pracy, który staje się bardzo przyjazny nawet już nie tylko pracownikowi, ale również jego rodzinie – zauważa Artur Deninis. 

Potwierdza to także raport „People at Work 2022: A Global Workforce View”, opracowany przez ADP. Jak czytamy w jego wprowadzeniu: Pakiet oczekiwań pracowników ma teraz zupełnie nowy wymiar. Wpracy nie chodzi już wyłącznie owynagrodzenie iinne świadczenia finansowe oraz dodatki: pracodawcy muszą uwzględniać znacznie szerszy wachlarz czynników, ito wcoraz głębszym ujęciu, aby dawać swoim pracownikom poczucie satysfakcji ibezpieczeństwa. Oprócz wynagrodzenia imożliwości awansu ważna jest też równowaga między życiem zawodowym aosobistym, kwestie związane zogólnym samopoczuciem iposiadaniem rodziny oraz wartości wyznawane przez firmę. 

Wśród pozapłacowych rozwiązań, które wesprą pracownicze dążenie do osiągania balansu między życiem zawodowym a życiem prywatnym, znajdują się m. in. benefity. Firma ABC London Group Ltd. oferuje swoim klientom wysokiej jakości, wyselekcjonowane usługi, skoncentrowane na wielopoziomowej opiece oraz potrzebach, których zaspokajanie podnosi komfort życia. Wśród usług dostępnych na platformie Advanced Business Consulting London Group Ltd. (abclg.eu), znaleźć można takie usługi jak opieka medyczna, opieka psychologiczna, czy sesje rozwoju osobistego. Dodatkowym atutem jest fakt, że oferta obejmuje nie tylko pracownika, ale także jego najbliższą rodzinę, a nawet zwierzęcego pupila.  

Filozofią ABC LG jest kompleksowa, dostosowana do aktualnych potrzeb pracownika oferta, choć wolimy określenie „opieka”. Staramy się tak dobierać usługi na naszą platformę, aby pracownicy na każdym etapie pracy, czy to w chwilach sukcesu i radości, czy wręcz przeciwnie – w momentach trudnych, również w sferze prywatnej, otrzymywali od nas wsparcie, jakiego właśnie potrzebują – podkreśla Artur Deninis oraz dodaje: 

Wsparcie pracowników w osiąganiu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym jest dla nas kluczowe, ponieważ wiemy, jak ważny jest to czynnik zarówno dla samych pracowników, ich poczucia szczęścia, ale również dla firm –  ich prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Widzimy to zresztą na własnym przykładzie. W ABC LG stosujemy m.in. elastyczny czas pracy, dzięki czemu nasi pracownicy mają możliwość dopasowania godzin i stylu pracy do życia prywatnego. Jest to rozwiązanie, które bardzo cenią, podkreślając jednocześnie, że daje im ogromny komfort psychiczny, np. w chorobie dziecka lub innego nagłego zdarzenia. – podsumowujeGeneral Manager w ABC London Group Ltd. 

Co więc sprawdzi się wśród pracowników na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia, choć zdecydowanie nie tylko? Na pewno prezent, z którego będą mogli korzystać wraz
z rodziną przez cały rok oraz taki, który będą mogli dopasowywać do swoich bieżących potrzeb.  

***

ABC London Group to twórca innowacyjnego rozwiązania benefitowego dla pracowników i kontraktorów B2B – narzędzia, które pozwala samodzielnie zarządzać swoim koszykiem świadczeń zgodnie z tym, czego aktualnie pracownicy najbardziej potrzebują. Ułatwia codzienną pracę zespołom HR, przenosząc obowiązki zarządzania benefitami do systemu, gdzie pracownik sam zgłasza zapotrzebowanie, aktywuje pakiety, czy nawet pobiera fakturę do zapłacenia. Oferta ABC LG dostępna jest nie tylko dla pracowników, ale obejmuje również ich rodziny, zapewniając całościową opiekę. Wśród benefitów znajdują się m.in. auta na abonament w konkurencyjnej cenie, pakiety medyczne dla całej rodziny czy sesje rozwoju osobistego.

Biznes w Polsce

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą jesteś podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, czyli podatku PIT.

Do wyboru masz trzy formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej:

  • na zasadach ogólnych, według skali podatkowej (stawka podatkowa 12% i 32%)
  • według stawki liniowej (stawka podatkowa 19%)
  • ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ważne! Od 2022 roku z czwartej formy opodatkowania - karty podatkowej mogą korzystać tylko ci podatnicy, którzy kontynuują opodatkowanie w tej formie – byli już opodatkowani w ten sposób w 2021 roku. Dlatego jeśli dopiero zakładasz działalność, nie możesz wybrać karty podatkowej.

Skala podatkowa to podstawowa forma opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. To oznacza, że będziesz opodatkowany na zasadach ogólnych, jeżeli nie wybierzesz innej formy opodatkowania.

W przypadku skali podatkowej stawki liniowej przedmiotem opodatkowania jest dochód, a w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przedmiotem opodatkowania jest osiągnięty przychód.

Pamiętaj! Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie zawsze będzie możliwy, między innymi dlatego, że są takie działalności, które nie mogą być w ten sposób opodatkowane.

Działalność gospodarczą rozpoczynamy od bezpłatnej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, którą prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki.

Wniosek składa się na specjalnym formularzu, który jest dostępny na stronie internetowej CEIDG.

Wniosek ten musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wniosek można złożyć także w dowolnie wybranym urzędzie gminy osobiście lub listem poleconym (musi być wówczas opatrzony podpisem wnioskodawcy poświadczonym notarialnie). Wpis do CEIDG jest dokonywany najpóźniej następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o braku orzeczonych wobec wnioskodawcy zakazów prowadzenia działalności gospodarczej, zakazu wykonywania określonego zawodu i zakazu prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi. Należy również dołączyć oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do każdej nieruchomości, której adres jest wpisywany w CEIDG (przedsiębiorca wpisany do CEIDG jest obowiązany posiadać tytuł prawny do nieruchomości, których adresy podlegają wpisowi) Ww. oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON (rejestr podmiotów gospodarki narodowej), wnioskiem o nadanie NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) a także złożeniem oświadczenia o wyborze formy opodatkowania.

Jeżeli przedsiębiorca jest płatnikiem składek, do wniosku o wpis do CEIDG może dołączyć zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i/albo do ubezpieczenia zdrowotnego, zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny, a także zmianę danych wskazanych w ww. zgłoszeniach lub zgłoszenie wyrejestrowania z ww. ubezpieczeń.
CEIDG przesyła dane do wskazanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Wniosek o wpis do CEIDG nie podlega żadnym opłatom.
Zaświadczeniem o wpisie do CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym jest numer NIP.

Nie wymaga rejestracji drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, których przychód nie przekroczy w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Informacje na temat takiej działalności można znaleźć w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy.

Przedsiębiorcy muszą prowadzić dokumentację rachunkową, w skład której wchodzą: faktury, rachunki, ewidencje. Jedynym wyjątkiem są firmy, które wybiorą kartę podatkową - w ich przypadku taka dokumentacja nie jest potrzebna, ponieważ kwotę podatku na dany rok podatkowy ustala im naczelnik właściwego urzędu skarbowego.

Pozostali przedsiębiorcy mogą prowadzić księgowość w formie:

  • uproszczonej – w podatkowej księdze przychodów i rozchodów lub w ewidencji przychodów przy ryczałcie
  • pełnej – w księgach rachunkowych.

Pamiętaj! Możesz zlecić prowadzić księgowości zewnętrznemu podmiotowi, na przykład biuru rachunkowemu.

Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać w działalności gospodarczej rachunek firmowy lub swój rachunek prywatny - musi to jednak być rachunek, który ma tylko jednego posiadacza.

Rachunek bankowy jest tym ważniejszy, że nie każdą transakcję można przeprowadzić gotówką. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca nie może dokonywać płatności gotówkowych jeśli:

  • stroną transakcji jest inny przedsiębiorca
  • jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 tys. zł, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności.

Jeśli dokonujesz takich transakcji, musisz mieć rachunek bankowy. Będziesz go też potrzebować żeby opłacać podatku lub składki ZUS – tu wyjątkiem są mikroprzedsiębiorcy (czyli firmy, które co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniały mniej niż 10 pracowników i osiągnęły roczny obrót netto nieprzekraczający 2 milionów euro) – oni mogą opłacać składki ZUS i podatki na poczcie.

Rachunek firmowy (a nie prywatny) będzie ci potrzebny jeśli:

  • jesteś podatnikiem VAT – tylko numery firmowych rachunków bankowych są publikowane w Wykazie podatników VAT, czyli na Białej liście podatników VAT
  • dokonujesz transakcji z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *