Kwalifikacje i cechy dobrego grafika

Zawód grafika wymaga posiadania naprawdę wielu umiejętności oraz wiedzy z różnych, czasem bardzo zróżnicowanych dziedzin. Tak więc dobry grafik zna się na obsłudze komputera (i to nie na jej podstawach), projektowaniu (wszystkie programy graficzne zna jak własną kieszeń), marketingu (musi wiedzieć jak w sposób interesujący przedstawić czy sprzedać dany projekt, koncepcję), psychologii (potrafi rozmawiać, słuchać i przede wszystkim zrozumieć każdego klienta), poligrafii (CMYK, Pantone, spady, rodzaje papieru, itd. są podstawowymi zwrotami w jego słowniku), ratownictwie (ratuje klientów z opresji, kiedy kończą się ich terminy lub kiedy ktoś inny nie podołał projektom).

Dobry grafik musi być człowiekiem wielozadaniowym, pracowitym, kreatywnym, samodzielnym, potrafić pracować pod presją czasu, mieć nieustanną chęć tworzenia, posiadać głód wiedzy oraz podążania za ciągle zmieniającymi się trendami i jeszcze wiele innych niezastąpionych cech, które czynią z niego niezmiennie dobrego grafika.

Dobry grafik godzinami przegląda inne realizacje, projekty, nieustannie szuka kolejnych inspiracji, ma za sobą mnóstwo stworzonych kreacji, a co najważniejsze nigdy nie pozwoli, aby “dzieło” wychodzące spod jego ręki nie było dobre. To jedna z kluczowych cech dobrego grafika. Dobry grafik naprawdę wie co robi i o czym mówi doradzając klientowi.

Do tworzenia profesjonalnej grafiki jako np. PSD, druk offsetowy czy layout internetowy potrzebny jest profesjonalista. Grafik komputerowy oprócz tego, że powinien tworzyć projekty na które ,,mucha nie siada” musi również mieć specjalne cechy charakteru. Istnieję krótka lista, która może wyróżniać dobrego grafika komputerowego.

Wybrane cechy ważne dla dobrego grafika:

  • Cierpliwość – szczególnie w stosunku do klientów, którzy zawsze wiedzą lepiej i mają więcej talentu.
  • Asertywność –dobry grafik musi cenić swoją pracę i swój czas – nie rób projektów za półdarmo, bo w ten sposób psujesz rynek i wkurzasz kolegów po fachu.
  • Empatia – względem klientów. Grafik musi pogodzić się z tym, że klienci często nie rozumieją, o czym on do nich mówi.
  • Sumienność – w reklamie działa się szybko, a olbrzymia konkurencja musi zmuszać do ciągłego podnoszenia swoich umiejętności.

Dobry grafik powinien być wszechstronny i potrafić stworzyć wiele różnych rzeczy. Jeden klient może przecież potrzebować projektu logo, katalogu, ulotek, fotografii produktowej. Jeżeli grafik potrafi zrobić te rzeczy, może zarabiać na jednym kliencie wielokrotnie, a klient jest zadowolony że nie musi szukać nowych osób do każdej jednej rzeczy.

Dobry grafik może również współpracować z dobrą drukarnią. Dzięki temu ma gdzie odesłać klienta zainteresowanego drukiem lub może samemu skoordynować drukowanie swoich produktów. Ciekawą ofertę na drukowanie banerów, druk wielkoformatowy i nie tylko ma drukarnia Megraf z Warszawy.

Biznes w Polsce

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą jesteś podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, czyli podatku PIT.

Do wyboru masz trzy formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej:

  • na zasadach ogólnych, według skali podatkowej (stawka podatkowa 12% i 32%)
  • według stawki liniowej (stawka podatkowa 19%)
  • ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ważne! Od 2022 roku z czwartej formy opodatkowania - karty podatkowej mogą korzystać tylko ci podatnicy, którzy kontynuują opodatkowanie w tej formie – byli już opodatkowani w ten sposób w 2021 roku. Dlatego jeśli dopiero zakładasz działalność, nie możesz wybrać karty podatkowej.

Skala podatkowa to podstawowa forma opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. To oznacza, że będziesz opodatkowany na zasadach ogólnych, jeżeli nie wybierzesz innej formy opodatkowania.

W przypadku skali podatkowej stawki liniowej przedmiotem opodatkowania jest dochód, a w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przedmiotem opodatkowania jest osiągnięty przychód.

Pamiętaj! Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie zawsze będzie możliwy, między innymi dlatego, że są takie działalności, które nie mogą być w ten sposób opodatkowane.

Swoją firmę możesz prowadzić w jednym lub wielu stałych miejscach, na przykład w punkcie usługowym, w biurze, w tym w biurze wirtualnym lub coworkingowym, we własnym mieszkaniu albo bez stałego adresu czy mobilnie, na przykład jeżeli wykonujesz usługi u klienta. Masz w tym zakresie pełną dowolność.

► Co załatwisz zakładając firmę online na Biznes.gov.pl

  • zgłosisz adres do doręczeń, czyli miejsce, w którym będziesz odbierać korespondencję dotyczącą twojej działalności gospodarczej
  • zgłosisz adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli prowadzisz działalność w stałym miejscu
  • zgłosisz dodatkowe stałe miejsca, w których działasz, jeżeli poza stałym miejscem prowadzisz na przykład filie, odziały, magazyny czy punkty przyjmowania zleceń.

Pamiętaj! Możesz wybrać opcję „brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”, jeżeli nie prowadzisz działalności w stałym miejscu.

Ważne! Musisz posiadać tytuł prawny do każdej nieruchomości, której adres zgłaszasz do CEIDG. Tytułem prawnym do nieruchomości może być:

  • prawo własności (współwłasności) nieruchomości lub lokalu mieszkalnego
  • prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynków
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
  • dzierżawa
  • najem
  • użyczenie.

Działalność gospodarcza to zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Jeśli chcesz prowadzić taką działalność, musisz się zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - CEIDG, czyli w rejestrze przedsiębiorców prowadzących w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. Do tego rejestru wpisują się również przedsiębiorcy, którzy chcą zostać wspólnikami spółki cywilnej.

Jednak jeśli spodziewasz się, że przychody z twojej działalności będą niewielkie, to taką drobną działalność możesz prowadzić bez dodatkowych formalności – nie musisz się rejestrować jako przedsiębiorca.

Działalność nierejestrowa to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga rejestracji firmy.

Możesz prowadzić działalność nierejestrową, jeżeli:

  • przychody z twojej działalności nie przekraczają w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia (w 2022 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 3010 zł, czyli twoje przychody w 2022 roku nie mogą przekroczyć 1505 zł)
  • jesteś osobą fizyczną
  • nie wykonujesz działalności w ramach spółki cywilnej
  • nie prowadzisz działalności regulowanej, czyli takiej, która wymaga zezwoleń lub koncesji
  • nie wykonywałeś działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy.

Ważne! Nie trzeba rejestrować w rejestrze przedsiębiorców:

  • działalności agroturystycznej rolników
  • produkcji wina przez rolników
  • rolniczego handlu detalicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *