Jak skutecznie budować zespół projektowy? 5 sprawdzonych tipów dla liderów

Budowanie zgranego i skutecznego zespołu projektowego wymaga od lidera odpowiedniego podejścia i zastosowania sprawdzonych rozwiązań. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celu i umiejscowienie go w czasie. Tylko w ten sposób lider może rozliczać zespół z wykonanych zadań. Kolejnym krokiem jest budowanie takiego teamu, który będzie szukał rozwiązań, a nie problemów. Aby to osiągnąć, konieczne jest integrowanie pracowników i organizacja kreatywnych warsztatów. To jednak nie wszystko.

Profil kompetencyjny lidera zakłada, że ten posiada umiejętności specjalistyczne, innowacyjne i interpersonalne. Do pierwszej grupy należy zaliczyć zdobyte kwalifikacje, doświadczenie, a także wiedzę. Umiejętności innowacyjne to m.in. kreatywność na wysokim poziomie, zdolność do wykorzystywania nowoczesnych technologii czy analitycznego myślenia. Do ostatniej grupy zalicza się umiejętności interpersonalne. A te są niezwykle ważne. To m.in. zdolność do rozwiązywania konfliktów, budowanie relacji z ludźmi czy empatia. Lider – aby budować skuteczny zespół projektowy – powinien posiadać umiejętności z tych trzech obszarów. Jak je wykorzystać?

Tip 1: poznaj mocne strony swojego zespołu

W trakcie budowania zespołu projektowego niezbędne jest poznanie mocnych i słabych stron pracowników. To zdecydowanie ułatwi proces delegowania zadań. Cechy pracowników można najlepiej poznać podczas warsztatów kreatywnych.

 – Obserwujemy, iż wiele firm organizuje wyjazdy integracyjne nie w celach czysto rozrywkowych, ale przede wszystkim szkoleniowych. W ten sposób liderzy chcą poznać współpracowników, dowiedzieć się więcej o ich umiejętnościach, a także porozmawiać z nimi w mniej formalnych okolicznościach. Wyjazdy poza firmę, szczególnie w tak urokliwe tereny, jakimi są Karkonosze, mają wiele zalet. Możemy m.in. organizować warsztaty w plenerze i spędzać czas w kreatywny sposób – zauważa Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.

Tip 2: postaw na różnorodność

Podczas dobierania zespołu projektowego ważne jest, aby każdy z jego członków posiadał inne umiejętności. Dywersyfikacja zespołu w tej kwestii jest konieczna, aby ten był maksymalnie skuteczny. Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej dobry lider powinien zweryfikować osobowość kandydata, a także sprawdzić, jakie umiejętności posiada i czy są one przydatne biorąc pod uwagę kompetencje pozostałych osób w zespole.

Tip 3: zadbaj o spotkanie inicjujące projekt

Projekt to przede wszystkim ludzie. Warto zatem zadbać o to, aby odbyło się spotkanie inicjujące rozpoczęcie pracy. Takie działanie pozwoli nawiązać lepsze relacje i zmotywuje zespół do kooperacji.

 – Organizowanie imprez inaugurujących dane wydarzenie bądź projekt stało się modne jakiś czas temu. Trend ten jest bardziej widoczny po pandemii COVID-19. Firmy chcą nadrobić stracony czas, gdy spotkania w większym gronie były niemożliwe. W trendzie są imprezy outdoorowe w stylu eleganckim, ale także nieformalne grille czy ogniska – mówi Katarzyna Bemsz z Agencji Eventowej Commplace.

Tip 4: Integracja podczas projektu

Dobry lider powinien zadbać o integrację pracowników podczas trwania projektu. Wspólne wyjazdy czy aktywności zmobilizują zespół do działania. Świetnie sprawdzą się nawet jednodniowe wypady w góry na kajaki czy organizacja ogniska, a także udział w warsztatach – np. kulinarnych.

Tip 5: Warto rozmawiać

Kluczem do budowania silnego zespołu jest rozmowa. Zatem dobry lider powinien komunikować się ze swoimi pracownikami i wsłuchiwać się w potrzeby grupy. A te można łatwo poznać właśnie podczas nieformalnych wyjść, wspólnych warsztatów czy spływów kajakowych.

Biznes w Polsce

Swoją firmę możesz prowadzić w jednym lub wielu stałych miejscach, na przykład w punkcie usługowym, w biurze, w tym w biurze wirtualnym lub coworkingowym, we własnym mieszkaniu albo bez stałego adresu czy mobilnie, na przykład jeżeli wykonujesz usługi u klienta. Masz w tym zakresie pełną dowolność.

► Co załatwisz zakładając firmę online na Biznes.gov.pl

  • zgłosisz adres do doręczeń, czyli miejsce, w którym będziesz odbierać korespondencję dotyczącą twojej działalności gospodarczej
  • zgłosisz adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli prowadzisz działalność w stałym miejscu
  • zgłosisz dodatkowe stałe miejsca, w których działasz, jeżeli poza stałym miejscem prowadzisz na przykład filie, odziały, magazyny czy punkty przyjmowania zleceń.

Pamiętaj! Możesz wybrać opcję „brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”, jeżeli nie prowadzisz działalności w stałym miejscu.

Ważne! Musisz posiadać tytuł prawny do każdej nieruchomości, której adres zgłaszasz do CEIDG. Tytułem prawnym do nieruchomości może być:

  • prawo własności (współwłasności) nieruchomości lub lokalu mieszkalnego
  • prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynków
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
  • dzierżawa
  • najem
  • użyczenie.

Przedsiębiorcy muszą prowadzić dokumentację rachunkową, w skład której wchodzą: faktury, rachunki, ewidencje. Jedynym wyjątkiem są firmy, które wybiorą kartę podatkową - w ich przypadku taka dokumentacja nie jest potrzebna, ponieważ kwotę podatku na dany rok podatkowy ustala im naczelnik właściwego urzędu skarbowego.

Pozostali przedsiębiorcy mogą prowadzić księgowość w formie:

  • uproszczonej – w podatkowej księdze przychodów i rozchodów lub w ewidencji przychodów przy ryczałcie
  • pełnej – w księgach rachunkowych.

Pamiętaj! Możesz zlecić prowadzić księgowości zewnętrznemu podmiotowi, na przykład biuru rachunkowemu.

Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać w działalności gospodarczej rachunek firmowy lub swój rachunek prywatny - musi to jednak być rachunek, który ma tylko jednego posiadacza.

Rachunek bankowy jest tym ważniejszy, że nie każdą transakcję można przeprowadzić gotówką. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca nie może dokonywać płatności gotówkowych jeśli:

  • stroną transakcji jest inny przedsiębiorca
  • jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 tys. zł, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności.

Jeśli dokonujesz takich transakcji, musisz mieć rachunek bankowy. Będziesz go też potrzebować żeby opłacać podatku lub składki ZUS – tu wyjątkiem są mikroprzedsiębiorcy (czyli firmy, które co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniały mniej niż 10 pracowników i osiągnęły roczny obrót netto nieprzekraczający 2 milionów euro) – oni mogą opłacać składki ZUS i podatki na poczcie.

Rachunek firmowy (a nie prywatny) będzie ci potrzebny jeśli:

  • jesteś podatnikiem VAT – tylko numery firmowych rachunków bankowych są publikowane w Wykazie podatników VAT, czyli na Białej liście podatników VAT
  • dokonujesz transakcji z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Jak zgodnie z przepisami definiowana jest jednoosobowa działalność gospodarcza? Szukając odpowiedniej definicji należy zajrzeć do kilku aktów prawnych, m.in. ustawy o podatku dochodowym, ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz Ordynacji podatkowej. Zapisy jakie się w nich znajdują są w pewnej mierze do siebie podobne.

Zgodnie z nimi działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie wynikają m.in. z umowy o pracę, o dzieło, zlecenia, najmu czy sprzedaży praw autorskich.

Szczególnie wiele problemów przysparza określenie momentu, kiedy działalność zaczyna być ciągła i zorganizowana. Za ciągłość uznaje się nieprzypadkowe, regularne (a nie jednorazowe lub incydentalne) działania.

Z kolei działalność zorganizowana wiąże się z wykonywaniem szeregu następujących po sobie i powiązanych czynności, które mają na celu osiągnięcia zysku. Istotny jest tu fakt, że działalność wcale nie musi przynosić dochodu – decydujące może być, że jest tylko prowadzona w tym celu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *